iunie 15, 2008

Tentativă de exorcizare

Mă bîntuie. Nu mă lasă să dorm, să mă gîndesc la altceva, la altcineva, altcumva. Aş vrea să fug şi să uit - şi iată-mă neputincios şi prizonier. Îmi aminteşte că acum doi ani, pe vremea asta, eram cea mai fericită creatură lăsată de Dumnezeu prin partea asta de univers. Că acum un an, eram cea mai nechibzuită. Că în orice clipă sunt una destructurată şi golită de sens. Fără nădejde, întind şi aici această sfoară care mă leagă de marea mea pierdere. Poate se va rupe, şi voi putea fugi. poate va fi ca un ştreang care să termine ce-au început destinul şi propria mea prostie. Iadul e pe pămînt, pentru că Dumnezeu mă pedepseşte necontenit - deja-mi pare o vecie. Puţinii mei lectori să se bucure, totuşi, de aceeaşi nestemată, cioplită de mai mulţi meşteri.


LAMENTO DELLA NINFA
(texto: Ottavio Rinuccini)


(Prima Parte)
Coro
Non havea Febo ancora
recato al mondo il dì,
ch’una donzella fuora
del proprio albergo uscì.
Sul pallidetto volto
scorgeasi il suo dolor,
spesso gli venia sciolto
un gran sospir dal cor.
Sì calpestando i fiori
errava or qua, or là,
I suoi perduti amori
così piangendo va:

(Seconda parte)
La Ninfa
«Amor, Dove, dov’è la fe’
che’l traditor giurò?»
«Amor», dicea, il ciel
mirando, il piè fermo,
«Fa che ritorni il mio
amor com’ei pur fu,
o tu m’ancidi, ch’io
non mi tormenti più.
Non vo’ più ch’ei sospiri
se non lontan da me;
no, no che i suoi martiri
più non darammi affè.
Perchè di lui mi struggo,
tutt’orgoglioso sta,
che si, che si se’l fuggo
ancor mi pregherà?
Se ciglio ha più sereno
colei che’l mio non è,
già non rinchiude in seno,
amor si bella fè!
Nè mai sì dolci baci
da quella bocca avrà,
nè più soavi, ah taci,
taci, che troppo il sai.»
(Miserella, ah più no, no,
tanto gel soffrir non può.)

(Terza parte)
Sì, tra sdegnosi pianti,
spargea le voci al ciel;
così nei cori amanti
mesce amor fiamma e gel.

Capella musicale di San Petronio a grăit-o astfel:



Monteverdi - Lamento della Ninfa (S.Petronio)
Asculta mai multe audio Muzica »

Rigoare germană pentru sensibilitate latină - Cantus Colln:



Claudio Monteverdi - Lamento della Ninfa (Cantus Colln)
Asculta mai multe audio Muzica »

Naşul a două generaţii de re-creatori muzicali, René Jacobs şi-al său Concerto Vocale



Monteverdi - Lamento della ninfa (Concerto Vocale)
Asculta mai multe audio Muzica »

O afacere "de familie" - dar ce familie, domnul Jordi Savall, doamna lui, Montserrat Figueras, şi copiii lui de suflet, Capella Reyal de Catalunya:



Monteverdi - Lamento della ninfa (Savall)
Asculta mai multe audio Muzica »

Le Pont des Arts, filmul lui Eugene Green. Versiunea e interpretată de ansamblul meu fetich, Le Poeme Harmonique, cu doamna Claire Lefiliâtre la voce şi Vincent Dumestre la baghetă.




Invit puţinii, dar aleşii mei vizitatori virtuali să servească Lamento della Ninfa cu toată încrederea şi bucuria că Frumuseţea şi Nobleţea fac în continuare casă bună, chiar dacă asta chinuie.

2 comentarii:

Marie spunea...

Acum doi ani ma luptam cu cancerul si eram cea mai nefericita creatura lasata de Dumnezeu, cu atat mai mult cu cat in loc sa primesc alinare si sprijin unde am cautat, mi s-a oferit spatele (cu e exceptie pe care o voi pretui pe vecie).
Acum nu sunt cea mai fericita, insa mi-e bine, cu atat mai mult cu cat am reusit sa-i iert pe cei care mi-au ingenuncheat atunci sufletul, langa trup.
...cu o astfel de experienta marturie in mine, ma doare si ma revolta in acelasi timp sa vad ca il tot invinovatesti pe Dumnezeu. Dar, ma rog, in contextul in care tu nu accepti exact ceea ce diferentiaza crestinismul de alte religii - adica pe Hristos - e firesc sa crezi ca te pedepseste!
Hai ia de te uita mai adanc in tine. Fiindca nu ti se intampla de doar doi, nici macar de patru...

Anonim spunea...

bai bloggerule ba, de ce nu-l accepti ba pe Hristos? :)))))